Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 21 (2012) 91-101 - Vol. 21 No.1 DOI: 10.5093/in2012v21n1a2
Agresiones entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet
Aggressions among Adolescents through Mobile Phones and the Internet
Sofía Buelga, , Javier Pons
Universidad de Valencia, España
Received 21 July 2011, Accepted 04 November 2011
Abstract

The aim of this study was to analyze the prevalence of adolescent aggressors (cyberbullies) through modern information and communication technologies (the internet and cellular phones). The differences in gender and academic year according to the type of technological aggression were also examined. The participants were 1390 adolescents aged 12-17 years old. The results indicated that almost one third of adolescents have made an attack on their peers through new technologies in the last year. Regarding the duration and intensity of cybernetic harassment, it was observed that cyberbullying mainly occurs for less than a month and with moderate intensity -no more than once a week. For the majority of technological aggressions, boys and students in the last grade of highschool bullied more than their counterparts.

Keywords
  • adolescence
  • aggressors
  • cyberbullying
  • gender and academic year differences
  • prevalence
Resumen

El objetivo del presente estudio fue analizar la prevalencia de agresores adolescentes (cyberbullies) a través de las nuevas tecnologías de la información y de la comunicación (Internet y teléfono móvil). También, se examinaron las diferencias de género y de curso según el tipo de agresiones tecnológicas realizadas por el adolescente. La muestra estuvo formada por 1390 adolescentes de edades comprendidas entre los 12 y los 17 años. Los resultados indicaron que casi un tercio de los adolescentes han agredido a sus iguales a través de las nuevas tecnologías en el último año. En cuanto a la duración e intensidad del acoso cibernético, se observó que éste ocurre, mayoritariamente, durante menos de un mes y con una intensidad moderada, -no superior a una vez por semana-.

En la mayoría de las agresiones tecnológicas, los chicos y los alumnos del último curso de enseñanza secundaria obligatoria son más acosadores que sus compañeros.

Keywords
  • adolescencia
  • agresores
  • cyberbullying
  • diferencias de género y de curso
  • prevalencia
Psychosocial Intervention 21 (2012) 91-101 - Vol. 21 No.1 DOI: 10.5093/in2012v21n1a2