Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 25 (2016) 127-34 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.03.003
Assessment of positive parenting programmes in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain)
Evaluación de programas de parentalidad positiva en la comunidad autónoma del País Vasco (España)
Enrique B. Arranza,, , Fernando Olabarrietaa, Ainhoa Manzanob, Juan L. Martínb, Natalia Cruza, Alaitz Etxaniza
a Departamento de Procesos Psicológicos Básicos y su Desarrollo, Facultad de Psicología (UPV/EHU), Spain
b Departamento de Procesos Psicológicos Básicos y su Desarrollo, Etxadi, University Centre for Family Psychology, Spain
Received 29 February 2016, Accepted 04 March 2016
Abstract

This paper presents the results of a study aimed at identifying and assessing positive parenting programmes and activities carried out in the Autonomous Region of the Basque Country (ARBC), Spain. The study is a development of the III Inter-institutional Family Support Plan (2011), drafted by the Basque Government's Department of Family Policy and Community Development, and its aim is to offer a series of sound criteria for improving existing programmes and ensuring the correct design and implementation of new ones in the future. It analyses 129 programmes and gathers data relative to institutional management and coordination, format, quality of the established aims, adaptation to the theoretical proposal for an Optimal Positive Parenting Curriculum, scientific base, use of the framework of reference for competences, working method, assessment techniques, budgets and publicity, among others. The results highlight the good quality of the programmes’ aims and content, and the poor systematic assessment of these same aspects. The study concludes with a series of recommendations for improving the initiatives, integrated into a proposal for a system of indicators to assess and implement positive parenting programmes.

Keywords
  • Programme assessment
  • Positive parenting
  • Indicators
  • Evidence-based
  • Family
  • Child development
Resumen

En este trabajo se presentan los datos de un estudio de identificación y valoración de programas y actividades de parentalidad positiva llevados a cabo en el ámbito de la comunidad autónoma del País Vasco (CAPV). El estudio constituye un desarrollo del III Plan Interinstitucional de Apoyo a la Familia (2011), elaborado por la Dirección de Política Familiar y Desarrollo Comunitario del Gobierno Vasco, y su objetivo es ofrecer criterios sólidos para mejorar los programas existentes y para lograr un correcto diseño e implementación de nuevos programas en el futuro. En el estudio se analizan 129 programas y se obtienen datos relativos a la gestión y coordinación institucional, formato, calidad de los objetivos, ajuste a la propuesta teórica del currículo óptimo de parentalidad positiva, fundamentos científicos, utilización del marco de referencia de las competencias, metodología de trabajo, prácticas de evaluación, presupuestos, publicidad, etc. Entre los resultados destacan la buena calidad de los objetivos y contenidos de los programas y la baja práctica de evaluación sistemática de los mismos. El trabajo concluye con una serie de recomendaciones para mejorar los programas, integradas en la propuesta de un sistema de indicadores para la evaluación e implementación de programas de parentalidad positiva.

Keywords
  • Evaluación de programas
  • Parentalidad positiva
  • Indicadores
  • Basado en la evidencia
  • Familia
  • Desarrollo infantil
Psychosocial Intervention 25 (2016) 127-34 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.03.003