Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 20 (2011) 213-25 - Vol. 20 No.2 DOI: 10.5093/in2011v20n2a9
Encuentro y Vinculación Afectiva: Pilotaje y Proceso de Nutrición Relacional en Educación
Personal Encounter and Affective Links: “Pilot Guidance” and the Relational Nurturing Process in Education
Antonio Vicente Vaquer Chiva, , Virginia Elena Carrero Planes, Francisco Juan García Bacete
Universitat Jaume I, Spain
Received 28 December 2010, Accepted 09 May 2011
Resumen

Los centros educativos constituyen el marco preferente de socialización y desarrollo de los adolescentes en España. La preocupación por algunos fenómenos disruptivos que se producen en el marco educativo dirige la atención a investigar los aspectos de la relación educativa que contribuyen de forma positiva al desarrollo y aprendizaje del alumnado. A partir de un diseño de investigación cualitativa, siguiendo los criterios de muestreo teórico propuestos en la metodología de análisis cualitativo del “Grounded Theory”, se realizaron veintitrés entrevistas individuales a padres/madres, profesorado y alumnado de educación secundaria. Los resultados obtenidos permiten proponer el “encuentro” entre la persona del alumno y del profesor, con su correspondiente aceptación y reconocimiento mutuo, como factor central que posibilita la vinculación afectiva y el ejercicio del pilotaje entre el profesor y el alumno. La emergencia de la “nutrición relacional” como proceso social básico, implica que el crecimiento personal y educativo se potencia a través del apoyo afectivo y de guía en el aprendizaje. La función del pilotaje educativo, tanto individual como de aula, conforma el centro de la relación educativa y contribuye al desarrollo pleno del alumnado.

Keywords
  • adolescencia
  • Grounded Theory
  • nutrición relacional
  • pilotaje
  • vinculación afectiva
Abstract

Educational institutions represent the special setting for teenagers’ socialization and development in Spain. The concern for some disruptive phenomenon which take place within the educational setting draws the attention to investigate the aspects of the educational relationship that contribute positively to students’ development and learning. From a qualitative research design, according to the criteria of theoretical sampling proposed in the methodology of qualitative data analysis of the «Grounded Theory», twenty-three individual interviews were done to secondary school parents, teachers and students. The achieved results allow to suggest the «encounter» between student and teacher, with its respective acceptance and mutual appreciation, as a central issue that enables affective link and the practice of “pilot guidance”. The emergence of the basic social process referred as «relational nurturing» implies that affective support and an instructional guide empower educational and personal growth. The “pilot guidance” function, both with individuals and in class, constitutes the center of the educational relationship fostering the students’ full growth.

Keywords
  • adolescent
  • affective bonding
  • Grounded Theory
  • pilot guidance
  • relational nurturing
Psychosocial Intervention 20 (2011) 213-25 - Vol. 20 No.2 DOI: 10.5093/in2011v20n2a9