Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 25 (2016) 87-93 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.02.002
“Learning together, growing with family”: The implementation and evaluation of a family support programme
“Aprender juntos, crecer en familia”: la implementación y evaluación del programa de apoyo a la familia
Pere Amorós-Martía,, , Sonia Byrneb, Ainoa Mateos-Inchaurrondoa, Eduard Vaquero-Tióc, Anna Mundet-Bolósa
a Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Educación. Universidad de Barcelona, Spain
b Sección de Psicología. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de la Laguna, Spain
c Departamento de Pedagogía y Psicología Aplicada. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Barcelona, Spain
Received 24 December 2015, Accepted 28 February 2016
Abstract

The “Learning together, growing with family” programme is targeted to at-risk parents and children from 6 to 11 years old, with a preventive focus on promoting positive parent-child relationships. In this study, we examined the quality of the programme implementation and its influence on the programme results in a sample of 425 parents and 138 facilitators drawn from the first trial. Mixed methods were used, consisting of: parental self-reports on parenting dimensions, professionals’ records on parental attendance and appraisals on six topics of the implementation process, and focus group discussions in which facilitators reported on the initial steps of the implementation. Results showed a high quality of implementation with respect to the group facilitator and the programme organization factors, followed by the coordination with services and the support facilities offered to participants and, finally, by the factors of fidelity and prior organization steps. Results of the focus groups confirmed that the prior steps were challenging and offered the more effective strategies. Better quality in the implementation factors predicted better parenting styles and parental competencies after the programme, as well as a higher attendance rate. In sum, this study demonstrates the importance of good implementation in at-risk contexts and provides some clues as to the key elements that moderate programme effectiveness.

Keywords
  • Family intervention
  • Evaluative research
  • Positive parenting
  • Socio-educational programme
Resumen

El programa «Aprender juntos, crecer en familia» está dirigido a familias en situación de riesgo psicosocial con hijos de 6 a 11años, mediante un enfoque preventivo y de promoción de relaciones positivas entre padres e hijos. En este estudio, se analizó la calidad de la implementación del programa y su influencia en los resultados del programa en una muestra de 425 padres y 138 facilitadores. La metodología fue mixta y consistió en el uso de autoinformes sobre dimensiones parentales, registros de asistencia y evaluaciones sobre 6 temas de la implementación que fueron posteriormente factorizados. También se realizaron grupos de discusión en los que los facilitadores informaron sobre el proceso de implementación. Los resultados indicaron una alta calidad de implementación en relación con los factores de facilitador del grupo y organización del programa, seguido de los factores de coordinación con los servicios y los recursos de apoyo a los participantes y, por último, de los factores de la fidelidad y organización previa. Los resultados de los grupos de discusión confirmaron que los preparativos de la implementación resultan fundamentales y ofrecen las estrategias más eficaces para el desarrollo del programa. Una mayor calidad en todos los factores de implementación predijo mejoras en los estilos y competencias parentales después del programa, así como una tasa de asistencia más alta. En resumen, este estudio demuestra la importancia de una buena implementación en contextos de riesgo y proporciona algunas pistas sobre los elementos clave que modulan la efectividad del programa.

Keywords
  • Intervención familiar
  • Investigación evaluativa
  • Parentalidad positiva
  • Programa socioeducativo
Psychosocial Intervention 25 (2016) 87-93 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.02.002