Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 25 (2016) 87-93 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.02.002
“Learning together, growing with family”: The implementation and evaluation of a family support programme
“Aprender juntos, crecer en familia”: la implementación y evaluación del programa de apoyo a la familia
Pere Amorós-Martía,, , Sonia Byrneb, Ainoa Mateos-Inchaurrondoa, Eduard Vaquero-Tióc, Anna Mundet-Bolósa
a Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Educación. Universidad de Barcelona, Spain
b Sección de Psicología. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de la Laguna, Spain
c Departamento de Pedagogía y Psicología Aplicada. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Barcelona, Spain
Received 24 December 2015, Accepted 28 February 2016
Abstract

The “Learning together, growing with family” programme is targeted to at-risk parents and children from 6 to 11 years old, with a preventive focus on promoting positive parent-child relationships. In this study, we examined the quality of the programme implementation and its influence on the programme results in a sample of 425 parents and 138 facilitators drawn from the first trial. Mixed methods were used, consisting of: parental self-reports on parenting dimensions, professionals’ records on parental attendance and appraisals on six topics of the implementation process, and focus group discussions in which facilitators reported on the initial steps of the implementation. Results showed a high quality of implementation with respect to the group facilitator and the programme organization factors, followed by the coordination with services and the support facilities offered to participants and, finally, by the factors of fidelity and prior organization steps. Results of the focus groups confirmed that the prior steps were challenging and offered the more effective strategies. Better quality in the implementation factors predicted better parenting styles and parental competencies after the programme, as well as a higher attendance rate. In sum, this study demonstrates the importance of good implementation in at-risk contexts and provides some clues as to the key elements that moderate programme effectiveness.

Keywords
  • Family intervention
  • Evaluative research
  • Positive parenting
  • Socio-educational programme
Resumen

El programa «Aprender juntos, crecer en familia» está dirigido a familias en situación de riesgo psicosocial con hijos de 6 a 11años, mediante un enfoque preventivo y de promoción de relaciones positivas entre padres e hijos. En este estudio, se analizó la calidad de la implementación del programa y su influencia en los resultados del programa en una muestra de 425 padres y 138 facilitadores. La metodología fue mixta y consistió en el uso de autoinformes sobre dimensiones parentales, registros de asistencia y evaluaciones sobre 6 temas de la implementación que fueron posteriormente factorizados. También se realizaron grupos de discusión en los que los facilitadores informaron sobre el proceso de implementación. Los resultados indicaron una alta calidad de implementación en relación con los factores de facilitador del grupo y organización del programa, seguido de los factores de coordinación con los servicios y los recursos de apoyo a los participantes y, por último, de los factores de la fidelidad y organización previa. Los resultados de los grupos de discusión confirmaron que los preparativos de la implementación resultan fundamentales y ofrecen las estrategias más eficaces para el desarrollo del programa. Una mayor calidad en todos los factores de implementación predijo mejoras en los estilos y competencias parentales después del programa, así como una tasa de asistencia más alta. En resumen, este estudio demuestra la importancia de una buena implementación en contextos de riesgo y proporciona algunas pistas sobre los elementos clave que modulan la efectividad del programa.

Keywords
  • Intervención familiar
  • Investigación evaluativa
  • Parentalidad positiva
  • Programa socioeducativo
NOTICE Undefined offset: 1 (includes_ws/librerias/utilidades.php[294])
NOTICE Undefined index: url (includes_ws/librerias/utilidades.php[295])
NOTICE Undefined index: pii (includes_ws/librerias/utilidades.php[310])
References
Alonso and Román, 2003
J. Alonso,J.M. Román
PEF: Escalas de identificación de “prácticas educativas familiares”
Editorial Cepe, (2003)
Amorós et al., 2013
P. Amorós,M.A. Balsells,M. Buisan,S. Byrne,N. Fuentes-Peláez
Implementation and evaluation of the “Learning Together, Growing In Family Programme”: The Impact on the families
Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 42 (2013), pp. 120-144
Amorós et al., 2015
P. Amorós,M.A. Balsells,N. Fuentes-Peláez,A. Mateos,C. Pastor
Aprender juntos, crecer en familia. Un enfoque integral
Manual Práctico de parentalidad positiva, pp. 111-130
Amorós et al., 2011a
P. Amorós,M.A. Balsells,N. Fuentes-Peláez,A. Mateos,C. Pastor
Apprendre ensemble, grandir en famille”. Programme de soutien socio-éducatif
La Revue Internationale de l’Education Familiale (RIEF), 30 (2011), pp. 61-80
Amorós et al., 2011b
P. Amorós,M.J. Rodrigo,N. Fuentes-Peláez,A. Mateos,C. Pastor,S. Byrne
Aprender juntos crecer en familia
Obra social “la Caixa”, (2011)
Amorós et al., 2011c
P. Amorós,M.A. Balsells,N. Fuentes-Peláez,C. Molina,A. Mateos,C. Pastor
L’attenzione alle famiglie in situazione di vulnerabilità
Rivista Italiana di Educazione Familiare, 2 (2011), pp. 37-44 http://dx.doi.org/10.13128/RIEF-9391
Amorós et al., 2003
P. Amorós,J. Palacios,N. Fuentes,E. León,A. Mesas
Familias Canguro. Una experiencia de protección a la infancia. Colección Estudios Sociales n. 13
Fundación “la Caixa”, (2003)
Amorós et al., 2011d
P. Amorós,E. Kñallinsky,J.C. Martin,N. Fuentes-Peláez
La formation et les recherches en éducation familiare en Espagne
Les formations et les recherches en Éducation familiare. Etat des lieux en Europe et au Quebec, pp. 120-132
Asparouhov and Muthén, 2009
T. Asparouhov,B. Muthén
Exploratory structural equation modeling
Structural Equation Modeling, 16 (2009), pp. 397-438
Baker et al., 2011
C.N. Baker,D.H. Arnold,S. Meagher
Enrollment and attendance in a parent training prevention program for conduct problems
Prevention Science, 12 (2011), pp. 126-138 http://dx.doi.org/10.1007/s11121-010-0187-0
Balsells et al., 2011
A. Balsells,P. Amorós,N. Fuentes-Peláez,A. Mateos
Needs analysis for a parental guidance program for biological family: Spain's current situation
Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 34 (2011), pp. 21-37
Barth, 2009
R.P. Barth
Preventing child abuse and neglect with parent training: Evidence and opportunities
The Future of Children, 19 (2009), pp. 95-118
Brewer et al., 2011
M. Brewer,J. Browne,R. Joyce,J. Payne
Child and working-age poverty from 2010 to 2020
Institute for Fiscal Studies, (2011)
Byrne, 2010
S. Byrne
Evaluación del Programa de Apoyo Personal y Familiar para familias en situación de riesgo psicosocial en la Junta de Castilla y León
University of La Laguna, (2010)
Creswell, 2005
J. Creswell
Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research
Pearson Education, (2005)
Denzin and Lincoln, 2005
N.K. Denzin,Y.S. Lincoln
The Sage handbook of qualitative research
3rd ed., Sage Publications, (2005)
Durlak and Dupre, 2008
J. Durlak,E. Dupre
Implementation matters: A review of research on the influence if implementation on program outcomes and factors affecting implementation
Annual Journal of Community Psychology, 41 (2008), pp. 327-350
Fixsen et al., 2005
D.L. Fixsen,S.F. Naoom,K.A. Blase,R.M. Friedman,F. Wallace
Implementation research: A synthesis of the literature
University of South Florida, Louis de la Parte Florida Mental Health Institute, The National Implementation Research Network, (2005)
Gómez and Kotliarenco, 2010
E. Gómez,M.A. Kotliarenco
Resiliencia Familiar: Un enfoque de investigación e intervención con familias multiproblemáticas
Revista de Psicología, 19 (2010), pp. 103-131
Gutiérrez, 2008
J. Gutiérrez
Dinámica del grupo de discusión
Centro de Investigaciones Sociológicas, (2008)
Hernández et al., 2008
R. Hernández,C. Fernández,P. Baptista
Metodología de la investigación
McGraw-Hill, (2008)
Jones and Prinz, 2005
T.L. Jones,R.J. Prinz
Potential roles of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review
Clinical Psychology Review, 25 (2005), pp. 341-363 http://dx.doi.org/10.1016/j.cpr.2004.12.004
Johnston and Mash, 1989
C. Johnston,E.J. Mash
A measure of parenting satisfaction and efficacy
Journal of Clinical Child Psychology, 18 (1989), pp. 167-175 http://dx.doi.org/10.1207/s15374424jccp1802_8
Kumpfer and Alvardo, 2003
K.L. Kumpfer,R. Alvardo
Family-strengthening approaches for the prevention of youth problem behaviors
American Psychologist, 58 (2003), pp. 457-465
Lyon et al., 2011
A. Lyon,S. Stirman,S. Kerns,E. Bruns
Developing the mental health workforce: Review and application of training approaches from multiple disciplines
Administration and Policy in Mental Health and Mental health Services Research, 38 (2011), pp. 238-253 http://dx.doi.org/10.1007/s10488-010-0331-y
Maccoby, 2007
E.E. Maccoby
Historical overview of socialization research and theory
Handbook of socialization: Theory and research, pp. 13-41
Mason et al., 2004
C.A. Mason,C.J. Walker-Barnes,S. Tu,J. Simons,R. Martinez-Arrue
Ethnic differences in the affective meaning of parental control behaviors
Journal of Primary Prevention, 25 (2004), pp. 59-79 http://dx.doi.org/10.1023/B:JOPP.0000039939.83804.37
Menéndez et al., 2011
S. Menéndez,L. Jiménez,M.V. Hidalgo
Estructura factorial de la escala PSOC (Parental Sense of Competence) en una muestra de madres usuarias de servicios de preservación familiar
Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 44 (2011), pp. 133-148
Mertens, 2005
D.M. Mertens
Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative and mixed methods
2a ed., Sage, (2005)
O’Connor and Scott, 2006
T.G. O’Connor,S.B.C. Scott
Parenting and outcomes for children
Joseph Rowntree Foundation, (2006)
Rodrigo, 2010
M.J. Rodrigo
Promoting positive parenting in Europe: New challenges for the European Society for Developmental Psychology
European Journal of Developmental Psychology, 7 (2010), pp. 281-294 http://dx.doi.org/10.1080/17405621003780200
Rodrigo et al., 2012
M.J. Rodrigo,A. Almeida,C. Spiel,W. Koops
Introduction: Evidence-based parent education programmes to promote positive parenting
European Journal of Development Psychology, 9 (2012), pp. 2-10
Rodrigo et al., 2013a
M.J. Rodrigo,S. Byrne,B. Rodríguez
Parenting styles and child well-being
Handbook of child well-being, pp. 1313-1319
Rodrigo et al., 2010
M.J. Rodrigo,M.L. Máiquez,J.C. Martín
La Educación Parental como recurso psicoeducativo para promover la parentalidad positiva
Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP), (2010)
Rodrigo et al., 2013b
M.J. Rodrigo,J.C. Martin,A. Mateos,C. Pastor,M. Guerra
Impact of the “Learning Together, Growing In Family” Programme on the professionals and attention to families services
Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 42 (2013), pp. 145-165
Tabachnick and Fidell, 2007
B. Tabachnick,L. Fidell
Using multivariate statistics
Pearson, (2007)
UNICEF, 2007
Unicef
Un panorama del bienestar infantil en los países ricos. Pobreza infantil en perspectiva. Report Card n° 7
Centro de investigaciones Innocenti, (2007)
Walsh, 2004
F. Walsh
Resiliencia familiar: Estrategias para su fortalecimiento
Amorrortu, (2004)
WARNING Invalid argument supplied for foreach() (includes_ws/librerias/html/item.php[1199])
Copyright © 2016. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Psychosocial Intervention 25 (2016) 87-93 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.02.002