Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 25 (2016) 103-10 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.03.004
“Living Adolescence in Family” parenting program: Adaptation and implementation in social and school contexts
Programa “Vivir la adolescencia en familia”: adaptación e implementación en servicios sociales y entorno escolar
Elisa Rodríguez-Gutiérreza, Juan Carlos Martín-Quintanab,, , , Miriam Cruz-Sosab
a Universidad de La Laguna, Spain
b Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Spain
Received 09 February 2016, Accepted 14 March 2016
Abstract

Adolescence is a developmental period that implies a series of rapid changes that might complicate the role of parents. This study evaluates changes in parental monitoring and the strategies to solve family conflicts reported by parents who participated in the “Living Adolescence in Family” program in local social services and school centers. In addition, the study analyses the moderating role of family and facilitator variables that may affect the final results. The participants were 697 parents attending the social services (438 in the intervention group and 259 in the control group) and 1283 parents from school centers (880 in the intervention group and 403 in the control group). The results showed that families from local social services decreased the amount of control and improved monitoring in education and leisure spheres as well as self-disclosure whereas the families coming from school centers improved supervision in leisure and in self-disclosure. In addition, both groups of families improved their strategies for solving family conflicts, increasing the use of integrative strategies and decreasing the use of dominant strategies. There were differences across contexts: the results of the program in the social services context differed according to the participant and professional profiles whereas program results were more homogeneous in the school context. In sum, the program appears to be an efficient work tool, both for the professionals who work with at-risk families with adolescents and for the teachers who make use of the program for families with children at risk of early school dropout.

Keywords
  • Parental monitoring
  • Problem-solving
  • Parental education
  • Implementation of parent education program
  • Adolescence
Resumen

La adolescencia es un período de desarrollo que implica una serie de cambios rápidos que podrían complicar el papel de los padres. Este estudio evalúa los cambios en la supervisión parental y en las estrategias de resolución de conflictos familiares reportados por los padres que participan en el programa “Vivir la adolescencia en familia” en los servicios sociales locales y en los centros escolares. Además, el estudio analiza el papel moderador de la familia y las variables de los facilitadores que pueden afectar a los resultados finales. Los participantes fueron 697 padres que asistieron a los servicios sociales (438 en el grupo de intervención y 259 en el grupo control) y 1283 padres de los centros escolares (880 en el grupo de intervención y 403 en el grupo de control). Los resultados mostraron que las familias de los servicios sociales locales disminuyeron el control y mejoraron en supervisión educativa y en las esferas de ocio, así como en la apertura, mientras que las familias procedentes de centros escolares mejoraron la supervisión en el ocio y en la apertura. Además, ambos grupos de familias mejoraron las estrategias de resolución de conflictos familiares, aumentando el uso de estrategias integradoras y disminuyendo el uso de estrategias dominantes. Como signo de distinción, los resultados del programa en el contexto de los servicios sociales diferían según los participantes y los perfiles profesionales, mientras que los resultados del programa fueron más homogéneos en el contexto escolar. En resumen, el programa parece ser una herramienta de trabajo eficiente, tanto para los profesionales que trabajan con las familias con hijos adolescentes en situación de riesgo como para los profesores que han realizado el programa para familias con niños en riesgo de abandono escolar temprano.

Keywords
  • Supervisión parental
  • Resolución de conflictos
  • Educación parental
  • Implementación de programas
  • Adolescencia
NOTICE Undefined offset: 1 (includes_ws/librerias/utilidades.php[294])
NOTICE Undefined index: url (includes_ws/librerias/utilidades.php[295])
NOTICE Undefined index: pii (includes_ws/librerias/utilidades.php[310])
References
Álvarez, 2014
M. Álvarez
Evaluación de la implementación del programa Crecer Felices en Familia en contextos comunitarios
Universidad de La Laguna, (2014)
Arenas et al., 2009
A. Arenas,V. Hidalgo,S. Menéndez
Cohesión social percibida en familias usuarias de los servicios sociales comunitarios
Portularia, 9 (2009), pp. 105-114
Barber et al., 2005
B.K. Barber,H.E. Stoltz,J.A. Olsen
Parental support, psychological control, and behavioral control: Assessing relevance across time, culture, and method
Monographs of the Society for Research in Child Development, 70 (2005), pp. 1-137 http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5834.2005.00365.x
Belsky, 1980
J. Belsky
Child maltreatment: An ecological integration
American Psychologist, 35 (1980), pp. 320-335
Byrne et al., 2012
S. Byrne,M.J. Rodrigo,J.C. Martín
Influence of form and timing of social support on parental outcomes of a child-maltreatment prevention program
Children and Youth Services Review, 34 (2012), pp. 2495-2503
Caughlin and Ramey, 2005
J.P. Caughlin,M.E. Ramey
The demand/withdraw pattern of communication in parent-adolescent dyads
Personal Relationships, 12 (2005), pp. 337-355 http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-6811.2005.00119.x
Cohen, 1988
J. Cohen
Statistical power analysis for the behavioral sciences
Lawrence Erlbaum Associates, (1988)
Collins and Steinberg, 2006
W.A. Collins,L. Steinberg
Adolescent development in interpersonal context
Social, emotional and personality development. Handbook of child psychology, pp. 1003-1067
Dekovic et al., 2012
M. Dekovic,S. Stoltz,H. Schuiringa,W. Manders,J.J. Asscher
Testing theories through evaluation research: Conceptual and methodological issues embedded in evaluations of parenting programs
European Journal of Developmental Psychology, 9 (2012), pp. 61-74 http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2011.611423
Durlak and Dupre, 2008
J.A. Durlak,E.P. Dupre
Implementation matters: A review of research on the influence of implementation on program outcomes and the factors affecting implementation
American Journal of Community Psychology, 41 (2008), pp. 327-350 http://dx.doi.org/10.1007/s10464-008-9165-0
Fernández and Salvador, 1994
S. Fernández,F. Salvador
La familia ante el fracaso escolar
Educadores, 36 (1994), pp. 7-22
Fletcher et al., 1995
A.C. Fletcher,N. Darling,L. Steinberg
Parental monitoring and peer influences on adolescent substance use
Coercion and punishment in long-term perspectives, pp. 259-271
García, 2008
M. García
Relaciones padres-hijos y resolución de conflictos en la adolescencia
Universidad de La Laguna, (2008)
Gilani, 1999
N.P. Gilani
Conflict management of mothers and daughters belonging to individualistic and collectivist cultural backgrounds: A comparative study
Journal of Adolescence, 22 (1999), pp. 853-865 http://dx.doi.org/10.1006/jado.1999.0280
Holmbeck and Hill, 1991
G.N. Holmbeck,J.P. Hill
Conflictive engagement, positive affect and menarche in families with seventh-grade girls
Child Development, 62 (1991), pp. 1030-1048 http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01587.x
Kaminski et al., 2008
J.W. Kaminski,L.A. Vallew,J.H. Filene,C.L. Boyle
A meta-analytic review of components associated with parent training program effectiveness
Journal of Abnormal Child Psychology, 36 (2008), pp. 567-589 http://dx.doi.org/10.1007/s10802-007-9201-9
Kerr and Stattin, 2000
M. Kerr,H. Stattin
What parents know, how they know it, and several form of adolescent adjustment: Further support for a reinterpretation of monitoring
Developmental Psychology, 36 (2000), pp. 366-380 http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.36.3.366
Laursen and Collins, 2004
B. Laursen,W.A. Collins
Parent-child communication during adolescence
Handbook of family communication, pp. 333-348
Laursen et al., 1998
B. Laursen,K. Coy,W.A. Collins
Reconsidering changes in parent-child conflict across adolescence: A meta-analysis
Child Development, 69 (1998), pp. 817-832 http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06245.x
Lundahl et al., 2006
B. Lundahl,H. Risser,M. Lovejoy
A meta-analysis of parent-training: Moderators and follow-up effects
Clinical Psychology Review, 26 (2006), pp. 86-104 http://dx.doi.org/10.1016/j.cpr.2005.07.004
Máiquez et al., 2000
M.L. Máiquez,M.J. Rodrigo,C. Capote,I. Vermaes
Aprender en la vida cotidiana: Un programa experiencial para padres
Visor, (2000)
Marchena et al., 2015
R. Marchena,J.A. Alemán,J.C. Martín,J.C. Santana
Investigación sobre el riesgo de abandono escolar temprano
Organización y Gestión Educativa, 112 (2015), pp. 34-38
Martín et al., 2015a
J.C. Martín,J.A. Alemán,R. Marchena,Santana
Educación parental y competencias parentales para prevenir el abandono escolar temprano
Bordón Revista de Pedagogía, 67 (2015), pp. 73-92 http://dx.doi.org/10.13042/Bordon.2015.67402
Martín et al., 2015b
J.C. Martín,J.A. Alemán,R. Marchena,Santana
El contexto familiar del alumnado en riesgo de abandono escolar temprano según la tipología familiar
Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19 (2015), pp. 246-263
Musitu et al., 2001
G. Musitu,S. Buelga,M. Lila,M.J. Cava
Familia y adolescencia
Síntesis, (2001)
Oliva, 2006
A. Oliva
Relaciones familiares y desarrollo adolescente
Anuario de Psicología, 37 (2006), pp. 209-223
Parra and Oliva, 2006
A. Parra,A. Oliva
Un análisis longitudinal sobre las dimensiones relevantes del estilo parental durante la adolescencia
Infancia y Aprendizaje, 29 (2006), pp. 453-470 http://dx.doi.org/10.1174/021037006778849594
Reyno and McGrath, 2006
S. Reyno,P. McGrath
Predictors of parent training efficacy for child externalized behavior problems a meta-analytic review
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47 (2006), pp. 99-111 http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2005.01544.x
Rodrigo, 2010
M.J. Rodrigo
Promoting positive parenting in Europe: New challenges for the European Society for Developmental Psychology
European Journal of Developmental Psychology, 7 (2010), pp. 281-294 http://dx.doi.org/10.1080/17405621003780200
Rodrigo et al., 2005
M. Rodrigo,M. García,M. Máiquez,B. Triana
Discrepancias entre padres e hijos adolescentes en la frecuencia percibida e intensidad emocional en los conflictos familiares
Estudios de Psicología, 26 (2005), pp. 21-34
Rodrigo et al., 2008a
M.J. Rodrigo,M.L. Máiquez,J.C. Martín,S. Byrne
Preservación familiar. Un enfoque positivo para la intervención con familias
Pirámide, (2008)
Rodrigo et al., 2008b
M.J. Rodrigo,M. García,M.L. Máiquez,B. Rodríguez,I. Padrón
Estrategias y metas en la resolución de conflictos cotidianos entre adolescentes, padres y madres
Infancia y Aprendizaje, 31 (2008), pp. 347-362
Rodrigo et al., 2010a
M.J. Rodrigo,M.L. Máiquez,J.C. Martín
La Educación Parental como recurso psicoeducativo para promover la parentalidad positiva
Federación Española de Municipios y Provincias y Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, España, (2010)
Rodrigo et al., 2010b
M.J. Rodrigo,J.C. Martín,M.L. Máiquez,M. Álvarez,S. Byrne,A. González
Programa Vivir la Adolescencia en Familia. Programa de apoyo psicoeducativo para promover la convivencia familiar
Government of Castilla La Mancha, (2010)
Rodrigo et al., 2011
M.J. Rodrigo,J.C. Martín,M.L. Máiquez,M. Álvarez,S. Byrne,B. Rodríguez
Programme Vivre l ??adolescence en famille afin de promouvoir la parentalité
La Revue internationale de léducation familiale, 30 (2011), pp. 39-60
Rodrigo et al., 2012
M.J. Rodrigo,A. Almeida,C. Spiel,W. Koops
Introduction: Evidence-based parent education programmes to promote positive parenting
European Journal of Developmental Psychology, 9 (2012), pp. 2-10
Rodrigo et al., 2013
M.J. Rodrigo,S. Byrne,B. Rodríguez
Parenting styles and child well-being
Handbook of child well-being, pp. 1313-1319
Rogosch et al., 1995
F.A. Rogosch,D. Cicchetti,A. Shields,S.L. Toth
Parenting dysfunction in child maltreatment
pp. 127-159
Ruiz de Miguel, 2001
C. Ruiz de Miguel
Factores familiares vinculados al bajo rendimiento
Revista Complutense de Educación, 12 (2001), pp. 85-113
Ryan and Deci, 2000
R.M. Ryan,E.L. Deci
Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being
American Psychologist, 55 (2000), pp. 68-78
Smetana, 2005
J.G. Smetana
Adolescent-parent conflict: Resistance and subversion as developmental process
Resistance, subversion and subordination in moral developmental, pp. 69-91
Stattin and Kerr, 2000
H. Stattin,M. Kerr
Parental monitoring: A reinterpretation
Child Development, 71 (2000), pp. 1072-1083
Steinberg, 1990
L. Steinberg
Interdependence in the family: Autonomy, conflict and harmony in the parent-adolescent relationship
At the threshold: the developing adolescent, pp. 255-276
WARNING Invalid argument supplied for foreach() (includes_ws/librerias/html/item.php[1199])
Copyright © 2016. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Psychosocial Intervention 25 (2016) 103-10 - Vol. 25 No.2 DOI: 10.1016/j.psi.2016.03.004