Psychosocial Intervention Psychosocial Intervention
Psychosocial Intervention 20 (2011) 183-92 - Vol. 20 No.2 DOI: 10.5093/in2011v20n2a6
Familia, Profesorado e Iguales: Claves para el Apoyo a las Víctimas de Acoso Escolar
Family, Teachers, and Peers: Keys for Supporting Victims of Bullying
María Jesús Cava,
Universidad de Valencia, Spain
Received 28 November 2010, Accepted 16 April 2011
Resumen

El objetivo del presente estudio fue analizar las diferencias en ajuste psicológico en víctimas de acoso escolar en función de la calidad de sus relaciones con padres, profesores e iguales. En concreto, se compararon cuatro indicadores de ajuste psicológico (autoestima, ánimo depresivo, soledad y percepción de estrés) en víctimas con buena o mala comunicación con la madre, buena o mala comunicación con el padre, alta o baja percepción de ayuda del profesor, y alta o baja identificación con su grupo de iguales. La muestra inicial estuvo compuesta por 1795 adolescentes, entre 11 y 18 años (M=14.2, DT=1.68). Los resultados indicaron que las víctimas que mantenían mejores relaciones sociales con sus padres, profesores e iguales, mostraban mejor ajuste psicológico que las víctimas con peor calidad en estas relaciones. Estos resultados son comentados, así como también sus implicaciones en el desarrollo de programas de intervención en violencia escolar.

Keywords
  • acoso escolar
  • adolescencia
  • apoyo social
  • intervención
Abstract

The aim of the current study was to analyse the differences in psychological adjustment in victims of bullying as a function of the quality of their relationships with parents, teachers, and peers. More specifically, it was compared four psychological adjustment indicators (self-esteem, depressive mood, loneliness, and stress perception) in victims with good or bad communication with his/her mother, good or bad communication with his/her father, high or low perception of teacher's help, and high or low identification with their peer group. The initial sample was composed of 1795 adolescents aged from 11 to 18 years old (M=14.2, SD=1.68). Results indicated better psychological adjustment in victims with better relationships with their parents, teachers, and peers than in victims with worse quality relationships. These results are discussed, and their implications in the development of intervention programmes on school violence are pointed out.

Keywords
  • adolescence
  • bullying
  • intervention
  • social support
Psychosocial Intervention 20 (2011) 183-92 - Vol. 20 No.2 DOI: 10.5093/in2011v20n2a6